Sepa-module voor betalingen aan crediteuren en incasso bij debiteuren

SEPA staat voor "Single European Payments Area". SEPA omvat in eerste instantie de landen die de euro hebben ingevoerd. Ook de overige EU-landen en een aantal andere Europese landen, bijvoorbeeld Noorwegen, IJsland en Zwitserland ondersteunen Sepa. In deze landen kunt u met dezelfde overschrijvingen, incasso’s en betaalpassen betalen. Ter voorbereiding hierop is al in 2008 de Europese overschrijving ingevoerd. Per 1 augustus 2014 is het Sepa-formaat het enige formaat waarmee electronisch betalingen en incasso's aangeleverd kunnen worden. ClieOp- en BTL91-vastlegging kunnen vanaf dat moment niet meer gebruikt worden voor betalingen en incasso's binnen het euro-gebied.

Er zijn Europese standaarden en implementation guidelines ontwikkeld voor het initiëren van SEPA-betaalopdrachten. Om wildgroei in Nederland te voorkomen, is als aanvulling op versie 3.2 van de standaard en de daarbij behorende implementation guideline, een Nederlandse implementation guideline opgesteld door de Nederlandse Vereniging van Banken.

Betalingen en incasso

Saldata heeft besloten om een SEPA-module voor Basta te ontwikkelen, die de modules "Automatische betalingen aan crediteuren" en "Incasso debiteuren" gaat vervangen. Onze SEPA-mudule zal gebaseerd worden op de standaard zoals deze door de Nederlandse Vereniging van Banken wordt voorgesteld. Daarbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met specifieke aanpassingen zoals deze door bepaalde banken gewenst worden. In de eerste release van deze module wordt rekening gehouden met de aanvullende richtlijnen van de ING (inclusief postbank) en van de RABO-bank.

De regels voor de "SEPA Direct Debit Schemes" (incasso's) zijn inmiddels ook vastgesteld. Consumenten (en bedrijven) kunnen een machtiging voor een Europese incasso afgeven aan binnen- of buitenlandse bedrijven. Inmiddels is onze SEPA-module uitgebreid met deze vorm van incasso.

Voor buitenlandse betalingen in euro's of andere valuta's aan leveranciers buiten de Euro-zone blijven de banken het BTL91-formaat gebruiken. Binnen de Sepa-module van Saldata is voor betalingen aan deze crediteuren de BTL91-module beschikbaar.

Testprocedure

Saldata heeft de uitvoer van deze module laten testen of de XML-indeling technisch correct is volgens de internationale ISO-20022 standaard en het pain.001.001.03 schema voor de "SEPA Credit Transfer Initiation" (betalingen aan crediteuren) en het pain.008.001.02 schema voor de "SEPA Direct Debit Schemes" (incasso-opdrachten).

De ING-bank biedt op haar website een testplatform waarmee Saldata de uitvoer van onze Sepa-module getest heeft, zowel voor de betalingen als voor de incasso's.

Toch kunt u, als uw telebankingpakket geschikt is voor het inlezen van bestanden volgens de SEPA-normering, het beste starten met één of twee crediteuren en daar een aantal betalingen voor aanmaken met deze module. Als het door deze module aangemaakte bestand daarna goed door uw telebankingpakket verwerkt kan worden, kunt u de SEPA-module ook voor de rest van uw crediteuren inzetten. Neem bij problemen met de inhoudelijke verwerking van het SEPA-bestand contact met ons op.

Op dezelfde wijze kunt u ook incasso-opdrachten testen.

Uiteraard vernemen wij graag van u voor welke bank u succesvol een SEPA-bestand uit deze module hebt kunnen verwerken.

Inhoudsopgave

Betaalopdrachten aan crediteuren:

Incasso-opdrachten bij debiteuren:

Terugkeren naar het pakketmenu

0.00 Algemeen

De deel-module Betalingen aan crediteuren helpt u bij het bewaken van de te betalen posten waarbij deze posten verwerkt worden tot een xml-bestand volgens de SEPA-normering. Dit bestand kan via een telebankingpakket ter verwerking naar uw bank worden gezonden.

Tijdens het aanmaken van betaalopdrachten wordt in de crediteurenadministratie de betaling automatisch geboekt op een tussenrekening. De openstaande post waar de betaling betrekking op heeft wordt als betaald gekenmerkt.

De betaalopdrachten voor telebanking kunnen via een pc aangeleverd worden aan de instantie die uw betalingen verwerkt. Als u met een unix-systeem werkt (bijvoorbeeld een Sun of een HP-systeem), dan moet de directory waarin de bestanden met de betalingen terecht komen (meestal /usr/bbx/tmp) als netwerk-disk aan uw pc gekoppeld zijn.

De deel-module Incasso bij debiteuren helpt u bij het incasseren van facturen waarbij deze posten verwerkt worden tot een xml-bestand volgens de SEPA-normering. Dit bestand kan via een telebankingpakket ter verwerking naar uw bank worden gezonden.

Tijdens het aanmaken van incasso-opdrachten wordt in de debiteurenadministratie de betaling automatisch geboekt op een tussenrekening. De openstaande post waar de incasso betrekking op heeft wordt als betaald gekenmerkt.

De incasso-opdrachten voor telebanking kunnen via een pc aangeleverd worden aan de instantie die uw betalingen verwerkt. Als u met een unix-systeem werkt (bijvoorbeeld een Sun of een HP-systeem), dan moet de directory waarin de bestanden met de betalingen terecht komen (meestal /usr/bbx/tmp) als netwerk-disk aan uw pc gekoppeld zijn.

1.00 Installatie module

Voordat u de module kunt gaan gebruiken dient u deze eerst te installeren. U ontvangt van Saldata bij de levering van deze module een aparte beschrijving voor technische installatie van deze module.

Het hoofdmenu, de systeemparameters en relatiecodes dienen aangepast te worden.

De vaste bankgegevens en de gegevens van de crediteuren, waar u via de SEPA-module aan wilt gaan betalen, moeten aangemaakt worden. Hetzelfde geldt voor debiteuren, waarbij u via de SEPA-module facturen wilt gaan incasseren.

1.01 Installatie: Hoofdmenu

Met programma 607 (A/I/M Programma's) moeten de volgende programma's op een vrije plaats in het menu worden opgenomen:

Programmanummer   Omschrijving         Programmanaam

312 A/I/M BETALINGSKOND. BAK400 327 OVZ. BETALINGSCOND. BAK410 225 SEPA-MODULE INCASSO BSEP00 328 SEPA-MODULE BETAL. BSEP00

Controleert u eerst of de programmanummers niet reeds bezet zijn in uw menu. Maakt u al gebruik van de oude module "Automatische betalingen aan crediteuren", dan kunnen programma's 312 en 327 al aanwezig zijn in uw hoofdmenu. Programma 225 kan al aanwezig zijn als u de oude incasso-module gebruikt.

Wanneer u met meerdere bedrijven werkt dienen deze programma's in elk bedrijf afzonderlijk in het menu te worden geplaatst.

1.02 Installatie: Bestanden

Deze module gebruikt naast de bestanden die u reeds op uw systeem heeft staan een aantal extra bestanden. Dat zijn de volgende bestanden (waarbij "." voor de bedrijfsletter staat): FS.P01 t/m FS.P04, FS.P10 t/m FS.P14 en FS.P20 t/m FS.P25.
De indelingen van deze bestanden vindt u onder de beschrijving van het basta-fin pakket.

U legt deze bestanden als volgt aan:

- Start programma 225 of 328 op.
  U krijgt de volgende melding:
  Bestanden SEPA-module ontbreken.
  Deze dienen eerst aangelegd tw worden.

- Indien het inderdaad de eerste keer is antwoordt u met <RETURN>.
  Met <F4> gaat u terug naar het hoofdmenu.
- De bestanden worden aangelegd, indien één van de te creëren
  bestanden reeds aanwezig is wordt dit overgeslagen.
- Ook hier geldt dat deze handelingen voor elk bedrijf apart
  moeten worden verricht.

Het kan zijn dat na een update van de Sepa-module u opnieuw de melding krijgt dat bestanden ontbreken. In dat geval is een bestand toegevoegd aan deze module en kunt u ook met <RETURN> antwoorden. Het nieuwe bestand wordt dan toegevoegd.

Tijdens het aanleggen van de bestanden worden de eventueel al aanwezige IBAN- en BIC-nummers van crediteuren overgenomen in de SEPA-module. Dit kan het geval zijn bij crediteuren in andere EU-landen die u voorheen via de "BTL91"-optie van de oude module "Automatische betalingen aan crediteuren" betaalde.

Automatische verrijking rekeningnummers met IBAN- en BIC-gegevens
Via de website www.ibanbicservice.nl kan een bestand met bankrekeningnummers aangeboden worden om deze automatisch te controleren en te verrijken met de bijbehorende IBAN- en een BIC-nummers. Daarvoor dient u zich wel op die website te registreren. Binnen de Sepa-module is het programma BSEPEX aanwezig waarmee u een dergelijk csv-bestand kunt aanmaken en uploaden naar die website. U krijgt dan een bestand terug met de verrijkte data en via het programma BSEPIN kunt u deze gegevens importeren in onze Sepa-module.

1.03 Installatie: Systeemparameters

Als u al met de oude module "Automatische betaligen aan crediteuren" werkt, dan hoeft u verder geen systeemparameters aan te passen.

De systeemparameters dienen de volgende waarde te krijgen (ook dit moet weer in elk bedrijf gebeuren). U doet dit als volgt:

- Start programma 616 A/I/M SYSTEEMPARAMETERS op.
- Kies voor MUTEREN BEDRIJF (M).
- Geef de bedrijfsletter in.
- Te wijzigen rubriek: 3 (code zoeksleutel bank-/giro-/faktnr).
- Indien de oude waarde 2 is wordt de nieuwe waarde 0.
  Indien de oude waarde 3 is wordt de nieuwe waarde 1.
  Staat deze code reeds op 1 of 0 dan hoeft deze niet gewijzigd te worden.

1.04 Installatie: Relatiecodes

Bij het verwerken worden de openstaande posten als betaald gekenmerkt; zij worden dus afgeboekt waarbij als tegenrekening door het systeem een tussenrekening wordt gebruikt ten behoeve van 'betalingen onderweg'. Als u een dergelijke rekening nog niet in uw grootboekschema heeft dient u deze met programma 100 aan te maken. Wij raden u aan deze rekening BETALINGEN ONDERWEG te noemen. Ook voor de incasso-opdrachten is een dergelijke rekening nodig. Wij adviseren ook daarvoor een aparte grootboekrekening aan te maken.

Ten behoeve van de verwerking van de betalingen aan crediteuren moet relatiecode 302 worden aangemaakt met programma 606 (A/I/M Relaties). De bijbehorende grootboekrekening is de hiervoor genoemde tussenrekening. Voor elk bedrijf dient dit te gebeuren. Voor de incasso-opdrachten wordt relatiecode 303 gebruikt om het totale te incasseren bedrag op de tussenrekening "Betalingen onderweg" te boeken.

1.05 Installatie: A/I/M Crediteuren en A/I/M Debiteuren

De standaardprogramma's voor het onderhoud van de crediteuren en de debiteuren krijgen een apart scherm om de nieuwe gegevens voor de SEPA-module in te kunnen geven of te onderhouden. De oude bankgegevens blijven dan ook voorlopig nog in de bestanden aanwezig omdat beide betaalsystemen nog enkele jaren naast elkaar blijven bestaan. In de eerstvolgende update van Basta na 01/08/2014 zijn de oude bankgegevens niet langer zichtbaar.

Crediteuren:

Voor de verwerking met SEPA dienen per crediteur een aantal gegevens aanwezig te zijn. Het gaat daarbij om:

- De ISO landcode van de crediteur (NL, DE, BE, FR, ...);
- Het IBAN-nummer van de crediteur;
- Het BIC-nummer van de crediteur.

Bij een nieuwe crediteur of een crediteur zonder Sepa-gegevens kunt u via functietoets F1 aangeven dat deze zich buiten het euro-gebied bevindt en dat u de gegevens voor BTL91 (betalingen buiten het euro-gebied in euro of in andere valuta) wilt ingeven. Het is niet mogelijk om zowel Sepa- als BTL91-gegevens bij een crediteur in te voeren.

Voor de verwerking met BTL91 dienen per crediteur een aantal gegevens aanwezig te zijn. Het gaat daarbij om:

- De ISO landcode van de crediteur (US, GB, ...);
- De bankrekening van de crediteur;
- De Swift-code van de betreffende bank (te vergelijken met het BIC-nummer);
- De naam van de bank (verplicht als de Swiftcode niet ingevuld is);
- Het adres van de bank (verplicht als de Swiftcode niet ingevuld is);
- De plaats waar de bank gevestigd is (verplicht als de Swiftcode niet ingevuld is);
- Het land waar de bank gevestigd is (niet verplicht omdat de ISO-landcode doorgegeven wordt);
- Code kosten buitenland: hier geeft u aan hoe de kosten van uw bank verrekend moeten
  worden. Sommige banken werken wel met deze code, andere banken niet, maar de code moet
  dan wel ingevuld zijn. Vraag daarom het gebruik van deze code na bij uw bank.
- Code kosten correspondent: hier geeft u aan hoe de kosten van de buitenlandse bank
  van uw crediteur verrekend moeten worden. Hier geldt precies hetzelfde als met de
  code kosten buitenland. Sommige banken werken wel met deze code, andere banken niet,
  maar de code moet dan wel ingevuld zijn. Vraag daarom het gebruik van deze code na bij
  uw bank.

ABNAMRO
Het oorsronkelijke formaat van BTL91 is door de ABNAMRO ontwikkeld, maar wordt ook door de RABO en de ING ondersteund. In de oorspronkelijke documentatie van de ABNAMRO over de velden 'Code kosten buitenland' (wordt veld 21-8 genoemd) en 'code kosten correspondent' (veld 21-9) staat over het gebruik van deze twee velden te lezen:

Veld 21-8 (code kosten buitenland)

Indien leeg wordt standaard waarde 1 gebruikt. Dit veld bepaald samen met veld 21-9
op welke wijze kosten voor het uitvoeren van de transactie worden verdeeld tussen de
opdrachtgevende bank en de begunstigde bank.

Ondersteunde waarden:
1 (OUR): Kosten voor bank opdrachtgever
2 (BEN): Kosten voor bank begunstigde
3 (SHA): Kosten gedeeld tussen bank opdrachtgever en bank begunstigde.

Waarde wordt als volgt bepaald:
Veld 21-8 = ‘1’ en veld 21-9 = ‘1’ dan OUR
Veld 21-8 = ‘3’ en veld 21-9 = ‘3’ dan BEN
Veld 21-8 = ‘1’ en veld 21-9 = ‘3’ dan SHA

Overige combinaties:
Veld 21-8 = ‘1’ en veld 21-9 = ‘2’ dan OUR
Veld 21-8 = ‘2’ en veld 21-9 = ‘1’ dan OUR
Veld 21-8 = ‘2’ en veld 21-9 = ‘2’ dan OUR
Veld 21-8 = ‘2’ en veld 21-9 = ‘3’ dan SHA
Veld 21-8 = ‘3’ en veld 21-9 = ‘1’ dan OUR
Veld 21-8 = ‘3’ en veld 21-9 = ‘2’ dan OUR

Veld 21-9 (code kosten correspondent)

Indien leeg wordt standaard waarde 3 gebruikt. Zie veld 21-8 voor een toelichting.

RABO
Bij de RABO blijkt veld 21-8 'Code buitenland' niet gebruikt te worden. Wel moet het een geldige waarde ('1', '2', of '3') bevatten. Veld 21-9 'Code correspondent' kent bij de RABO de volgende waarden:

1: Alle kosten opdrachtgever
3: Kosten gedeeld, in het buitenland voor opdrachtgever
4: Alle kosten voor begunstigde
Let op dat in dit geval altijd sprake is van buitenland.

ING
Geen waarden gevonden op het internet. Vraag uw bank!

In bovenstaand scherm staan de mogelijkheden vermeld zoals deze bij 'Ondersteunde waarden' van de ABNAMRO aangegeven zijn. Het is echter verstandig om bij het eerste gebruik van deze module bij de eigen bank even na te vragen wat de actuele stand van zaken voor het gebruik van deze twee velden is. De programma's accepteren waarde '4' in het veld 'Code correspondent' echter ook in verband met de definitie bij de RABO.

In de SEPA-module is ook keuze 10 aanwezig om de Sepa-gegevens in te kunnen geven en in het BTL91-scherm is ook keuze 10 aanwezig om de BTL91-gegevens in te kunnen geven.

Debiteuren:

Voor de verwerking met SEPA dienen per debiteur een aantal gegevens aanwezig te zijn. Het gaat daarbij om:

- De ISO landcode van de debiteur (NL, DE, BE, FR, ...);
- Het IBAN-nummer van de debiteur;
- Het BIC-nummer van de debiteur;
- Een uniek gegeven waaraan de machtiging van uw debiteur te identificeren is;
- De datum waarop de machtiging ondertekend is;
- Het aantal incassodagen;
- De incassolimiet;
- Incasso variant (E voor Euro-incasso of B voor Bedrijven Euro-incasso);
- Type incasso (E voor een eenmalige incasso, 1 voor 1e keer bij een doorlopende
  incasso of V voor een volgende incasso bij een doorlopende incasso).

Welke incasso variant u dient te hanteren is afhankelijk van de machtiging die met uw debiteuren wordt afgesproken.

Type incasso: bij een eenmalige incasso moet een 'E' worden ingevuld, bij debiteuren met een doorlopende machtiging moet bij de eerste keer een '1' worden ingegeven. Na de eerste incasso wordt deze automatisch vervangen door een 'V'. Voor meer informatie over eenmalige incasso's, de eerste incasso of de volgende incasso: zie de documentatie van uw bank.

Als het IBAN-nummer en het BIC-nummer veranderen bij een wisseling van bank, dan wordt het type incasso door het programma automatisch op '1' gezet als deze op 'V' staat. De eerstvolgende incasso moet in dat geval weer als 'eerste' incasso aangeleverd worden. Bij andere wijzigingen in de machtiging zal de Sepa-module automatisch een zogenaamd 'Amendement' op de machtiging meesturen met de eerstvolgende incasso. Dat is bijvoorbeeld het geval als het bankrekeningnummer van de debiteur verandert, maar de bank hetzelfde blijft.

Terugzetten type incasso van 'V' naar '1':
Als de eerste incasso bij een debiteur mislukt, dan dient u voor een nieuwe poging dit veld handmatig terug te zetten van 'V' naar '1', anders zal de volgende incasso geweigerd worden.

In de SEPA-module is ook keuze 30 aanwezig om deze gegevens in te kunnen geven.

Algemeen:
Mocht een betaling of incasso geweigerd worden, dan kunt u het beste de betreffende factuur via programma 204 of 304 opnieuw opboeken met als tegenrekening de aan relatiecode 302 (betalingen) of 303 (incasso's) gekoppelde grootboekrekening.

1.06 Installatie: Controle menu SEPA-module

Na de installatiehandelingen moet, wanneer u programma 225 of 328 opstart, het volgende menu verschijnen:

Via functietoets F1 is het menu van de BTL91-module te bereiken; daar kan met F1 weer terug gegaan worden naar het SEPA-deel.

Programma 108 (A/I/M Valuta)

Gaat u gebruik maken vam het BTL91-deel van de module voor betalingen aan crediteuren buiten het euro-gebied dan moeten de omschrijvingen van de valutacodes overeen komen met de ISO-codering van de betreffende valuta (EUR, GBP, USD, JPY ...), anders wordt een betaling via BTL91 in de betreffende valuta afgekeurd.

Programma 304 (Boeken handmatige facturen crediteuren)

Bij het handmatig boeken van de crediteurenfacturen moet u gegevens voor deze module kunnen ingeven (betaaldatum, bankomschrijving). Mist u deze ingavevelden dan staan uw systeemparameters nog niet goed. Zie hiervoor paragraaf 1.03.

SEPA en BTL91 kennen geen 'vaste'-omschrijving meer. Deze module kijkt dus niet naar de betreffende code en gebruikt altijd de ingegeven omschrijving.

Bij betalingen via het BTL91-deel bepaalt u in dit programma door het wel of niet ingeven van de valutacode en het valutabedrag of de factuur in euro (invoeren met valutacode '0') of in de betreffende valuta (invoeren met de betreffende valutacode) wordt betaald.

1.07 Installatie: Onderhoud bankgegevens

Met deze in het menu van de SEPA-module maakt u uw eigen bankgegevens aan het systeem bekend. In elk bedrijf dient u dat te doen.

Velden 11 en 12 zijn alleen nodig voor het incasso-deel van deze module. In veld 13 en 14 kan voor de betalingen en voor de incasso’s apart aangegeven worden dat in het Sepa-bestand een verzoek aan de bank gedaan wordt om het totaalbedrag als ιιn bedrag op het bankafschrift te vermelden. Let wel: het is een verzoek en volgens de documentatie is het geen garantie dat een bank dat verzoek ook honoreert! Bij het testen van deze aanpassing bleek bijvoorbeeld dat de ING dit verzoek niet uitvoert.

In veld 11 zet u de naam van uw bedrijf neer, zoals dat op de door u aan uw klanten verstrekte incasso-machtiging staat. Het veld wordt standaard gevuld met de waarde uit veld 4.

Veld 12, de zogenaamde 'creditor ID', zou in principe door de banken verstrekt moeten gaan worden. Dit veld wordt ook wel de 'incassant ID' genoemd. De indeling van dit veld is voor Nederland echter bekend. De eerste keer dat dit veld ingevuld moet worden kunt u dit eventueel via de F1-toets middels een hulpveld doen. Het volgende scherm kan dan ingevuld worden:

Via dit hulpscherm kan door de ingave van een aantal velden de 'Creditor ID' opgebouwd worden. Het in deze ID aanwezige controlegetal wordt automatisch berekend; de ISO-landcode staat standaard op 'NL'. De volgende gegevens moet u wel ingeven:

- Creditor Business Code (ZZZ indien niet in gebruik);
- Trade Register Number (Kamer van Koophandel nummer);
- Trade Register Location Code (Vestigingsnummer KvK).

Vanaf 1 juli 2011 vervangt een uniek 12 cijferig vestigingsnummer het KvK-nummer en de vestigingscode; u kunt op veld 3 via de F1-toets kiezen om dat nummer in te geven.

Na goedkeuring berekent het programma zelf het 2 cijferige controlegetal, dat achter 'NL' komt te staan als het programma de opgebouwde 'creditor ID' in veld 12 van het oorspronkelijke scherm toont.

Gebruik:

De bankcode geeft u steeds in bij het verwerken van de betaal- en incasso-opdrachten, u kunt dus maximaal 99 bankrekeningen gebruiken.

In het dagboek dat u bij dagboekcode ingeeft vindt bij verwerking van betalingsopdrachten de volgende boeking plaats:

Debet : Crediteuren
Credit: Tussenrekening betalingen onderweg via relatiecode 302

In het dagboek dat u bij dagboekcode ingeeft vindt bij verwerking van incasso-opdrachten de volgende boeking plaats:

Debet : Tussenrekening betalingen onderweg via relatiecode 303
Credit: Debiteuren

Voor een duidelijk overzicht is het aan te raden een dagboek (gereserveerd voor de boekingen van betalingen) aan te maken met programma 101 en dit dagboek hier te gebruiken. Maakt u voor de betreffende bank al gebruik van de oude module "Automatische betalingen aan crediteuren", dan kunt u hetzelfde dagboek gebruiken. Hetzelfde geldt voor het incasso-deel van deze module, gebruik daar ook een eigen dagboek voor. Dit kan hetzelfde dagboek zijn dat in de oude incasso-module gebruikt werd.

1.08 Installatie: Eenmalig opbouwen wachtbestand met facturen op betaaldatum

De module werkt met een apart bestand waarin de facturen worden opgeslagen, gesorteerd op betaaldatum. Facturen die voor installatie van deze module of voor de installatie van de oude module "Automatische betalingen aan crediteuren" zijn binnengeboekt hebben nog geen betaaldatum en moeten deze alsnog krijgen.

Let op: werkt u al met de module "Automatische betalingen aan crediteuren" dan hoeft u dit wachtbestand niet opnieuw op te bouwen. Deze module wordt overigens bij de eerstvolgende update na 01/08/2014 uitgeschakeld.

Het opbouwen doet u met het programma "Eenmalig opbouwen wachtbestand betalingen", keuze 19 uit het menu van de SEPA-module. Het opbouwen kan op twee manieren plaatsvinden:

1) Automatische berekening van betaaldatum
2) Handmatige ingave van betaaldatum en omschrijving per factuur

Automatisch

Indien u kiest voor automatische opbouw van het tussenbestand gaat het programma als volgt te werk: het gehele openstaande postenbestand van de crediteuren wordt doorgelezen, de openstaande posten worden stuk voor stuk verwerkt; na afloop keert u terug in het menu van de SEPA-module.

Van elke factuur wordt aan de hand van de betaalconditie de betaaldatum berekend (zie ook 2.02 en 2.03). Is de betaalconditie van de openstaande post niet bekend in het betaalconditiebestand, dan wordt als betaaltermijn de numerieke waarde van de conditie genomen.

Voorbeeld:

- Betaalconditie: 007
- Factuurdatum  : 01/12/09
- Betaalconditie niet bekend in bestand, dus betaaldatum
  wordt 08/12/09.

Handmatig

Handmatige ingave betekent dat u van elke factuur afzonderlijk de betaaldatum en de omschrijving voor de bank ingeeft. U hoeft geen crediteurennummer en factuurnummer in te geven, het programma loopt zelf alle openstaande posten af op volgorde van crediteurnummer en factuurnummer. Bij ingave van betaaldatum wordt gecontroleerd of u een geldige datum ingeeft. 000000 is echter toegestaan.

2.00 Werkwijze

Als de module is geïnstalleerd kunt u ermee gaan werken. Dit hoofdstuk bevat een overzicht van de globale werkwijze van de module als geheel en een meer gedetailleerde beschrijving van de verschillende onderdelen.

2.01 Algemene werkwijze betaalopdrachten

In grote lijnen verloopt het werken met de module als volgt:

- In programma 304 worden inkoopfacturen ingebracht welke een
  aantal gegevens meekrijgen die van belang zijn voor deze module
  (betaaldatum en bankomschrijving). In een apart bestand worden
  de ingebrachte facturen opgeslagen op volgorde van betaaldatum.

- Met het opbouwen van een betaaladvieslijst kunt u een bestand
  aanleggen met daarin alle door u geselecteerde facturen. De
  betaaladvieslijst kan worden geprint en eventueel nog worden
  gewijzigd.

- Als u accoord gaat met wat er op de betaaladvieslijst staat
  kunt u de betaalopdrachten verwerken. De openstaande posten
  die zijn verwerkt worden als betaald geboekt met als tegen-
  rekening de grootboekrekening welke u aan relatiecode 302
  heeft gekoppeld.

- Een betaalopdrachtenbestand wordt aangelegd in de vorm van
  een xml-bestand volgens de SEPA-normering dat naar de pc moet
  worden overgezet. U kunt het betaalopdrachtenbestand met OVERZICHT
  BETAALOPDRACHTEN eventueel laten printen. Voor betalingen aan
  crediteuren buiten het euro-gebied kan een betaalopdrachten-
  bestand in BTL91-formaat aangemaakt worden.

- Zodra het betaalopdrachtenbestand op de pc staat is de module
  klaar met de betalingen. Hoe het bestand vanaf de pc naar de
  bank wordt verzonden dient u zelf, in overleg met uw bank, te
  bepalen.

2.02 Werkwijze: Betalingscondities

U kunt het systeem een default betaaldatum laten berekenen door gebruik te maken van betalingscondities en deze aan een crediteur te koppelen. U kunt maximaal 1000 verschillende betalingscondities invoeren.

- Start programma 312 'A/I/M BETALINGSCONDITIES' op.
- Geef een conditie in (het programma toont de reeds aanwezige
  condities), in maximaal 3 cijfers.
- Bestaat de ingegeven conditie reeds dan kunt u deze muteren
  of verwijderen. U kunt met <F2> terug naar ingave conditie.
- Geef aantal dagen na factuurdatum in; de betekenis van deze conditie
  (maximaal 999 dagen).
- Bevestig uw ingave of herroep deze bij de vraag INGAVE ACCOORD?
  U komt weer terug bij ingave konditie.

Tip: Het is handig wanneer de conditie gelijk is aan de omschrijving, bijvoorbeeld: conditie '008' laten staan voor '8 DAGEN NA FACT.DATUM.'

Voorbeeld van de werking: wanneer u een factuur ingeeft met als faktuurdatum 01/02/10, daarbij een conditie hanteert 014 (14 dgn na fact.datum), dan berekent het systeem als default betaaldatum: 15/02/10.

Een overzicht van de betalingscondities krijgt u met programma 327 'OVZ.BETALINGSCOND.'

2.03 Werkwijze: Aanvullende gegevens crediteuren SEPA

De voor de module nodige (aanvullende) gegevens vindt u in programma 'A/I/M Crediteuren', meestal programma 300, bij de SEPA-gegevens van de crediteur en in het aanvullende scherm dat met BTW-nummer begint. In dit laatste scherm staan:

- Uw debiteurnummer bij deze crediteur;
- De door de crediteur gehanteerde betalingsconditie.

Een overzicht met daarop het debiteurnummer bij de crediteur en de betalingsconditie krijgt u bij programma 315 'OVZ. CREDITEUREN'; keuze 'AANVULLENDE GEGEVENS', optie 4.

De vaste SEPA-gegevens van de crediteuren kunt u ook met keuze 10 van het menu van de SEPA-module ingeven of wijzigen.

2.04 Werkwijze: Invoeren facturen

Zie hiervoor de handleiding van programma 304. Indien u werkt met de KAVTA-Inkoopmodule kunnen ook facturen voor automatische betalingen met Afstemmen inkoopfacturen worden ingegeven.

Bij het handmatig boeken van de crediteurenfacturen moet u gegevens voor deze module kunnen ingeven (betaaldatum, bankomschrijving). Mist u deze ingavevelden dan staan uw systeemparameters nog niet goed. Zie hiervoor paragraaf 1.03.

SEPA en BTL91 kennen geen 'vaste'-omschrijving meer. Deze module kijkt dus niet naar de betreffende code en gebruikt altijd de ingegeven omschrijving.

Bij betalingen via het BTL91-deel bepaalt u in dit programma door het wel of niet ingeven van de valutacode en het valutabedrag of de factuur in euro (invoeren met valutacode '0') of in de betreffende valuta (invoeren met de betreffende valutacode) wordt betaald.

2.05 Werkwijze: Wijzigen betalingen in het wachtbestand

Keuze 17 in het menu van de SEPA-module is het programma om van openstaande posten de Omschrijving en de Betaaldatum wijzigen. Betalingen voor Sepa en BTL91 staan in deze fase nog in hetzelfde wachtbestand.

Voor het wijzigen van overige zaken (voor zover toegestaan) moet u kiezen voor het wijzigen van de betaaladviezen (zie paragraaf 2.07 voor Sepa en paragraaf 2.13 voor BTL91). Indien u reeds een betaaladvieslijst heeft opgebouwd moet u na het wijzigen van betalingen in het wachtbestand de advieslijsten opnieuw opbouwen.

Na opstart van het wijzigingsprogramma krijgt u het volgende scherm te zien :

- Geef het crediteurnummer in.
- Geef het factuurnummer in; de bankgirocode wordt getoond. In
  deze module wordt echter met deze code niets meer gedaan. De
  code wordt alleen getoond omdat deze module hetzelfde wachtbe-
  stand gebruikt als de oude module "automatische betalingen aan
  crediteuren".
- Geef de oude betaaldatum in; weet u deze niet (meer), dan kunt
  u met keuze 18 uit het menu van de SEPA-module een overzicht
  'BETAALDATUMS PER CREDITEUR' uitdraaien.
- Na ingave van de oude betaaldatum kunt u bij rubriek 6 en 7 de
  nieuwe gegevens ingeven.

Indien u de melding krijgt: 'Openstaande post niet aanwezig', betekent dit dat u waarschijnlijk een onjuist crediteur- of factuurnummer heeft ingegeven.

Indien u de melding krijgt (na het ingeven van de oude betaaldatum): 'Betaaladvies niet aanwezig', is de openstaande post niet in het tussenbestand gevonden. Of u heeft een verkeerde betaaldatum ingegeven of de post is niet in het tussenbestand aanwezig.

2.06 Werkwijze: Betaaladviezen SEPA opbouwen

Met dit programma kunt een selectie maken van te betalen facturen.

- Start keuze 11 uit het menu van de SEPA-module op.
- Toets: <F4>=Einde programma; betaaladviezen SEPA opnieuw opbouwen? <J>/<N>
  Bij N worden aan de reeds bestaande betaaladvieslijst de
  nieuw op te bouwen adviezen toegevoegd.
  Bij J wordt de oude lijst eerst verwijderd alvorens de nieuwe
  wordt opgebouwd.
  Met <F4> kunt u terug naar het menu van de SEPA-module.
- Toets: <F2>=Ingave terug; geef datum vanaf (DDMMJJ):
  Facturen met een betaaldatum vanaf de hier ingegeven datum worden
  geselecteerd. 
- Toets: <F2>=Ingave terug; geef datum tot en met (DDMMJJ):
  Facturen met een betaaldatum later dan de datum tot en met komen
  niet op de betaaladvieslijst. Deze datum mag niet voor de 'datum
  vanaf' liggen.

Het programma vraagt daarna op de betaaladviezen conform de getoonde datums opgebouwd moeten worden. Geef <RETURN> of <N> in.

Het opbouwen van betaaladviezen in de SEPA-module en in de oude module "Automatische betalingen aan crediteuren" waren onderling beveiligd. Per 01/08/2014 is de oude module uitgeschakeld en kan alleen nog via de Sepa-module en de BTL91-module betalingen worden verricht.

U maakt hier een advieslijst, dat wil nog niet zeggen dat deze facturen ook werkelijk zullen worden betaald. U kunt allerlei zaken nog wijzigen alvorens de adviezen te verwerken.

Overzicht

Met keuze 12 uit het menu van deze module kunt u de opgebouwde betaaladvieslijst laten printen. U kiest zelf een printer. U heeft de keuze tussen een overzicht met en een overzicht zonder totalen per crediteur.

2.07 Werkwijze: Betaaladviezen SEPA wijzigen

Met dit programma kunt u wijzigingen aanbrengen in de opgebouwde betaaladvieslijst. U kunt betaaladviezen muteren of verwijderen.

Na opstart heeft u de keuze tussen het beperken van de betaaladvieslijst tot een lijst met openstaande posten van door u geselecteerde crediteuren of het wijzigen van afzonderlijke betaaladviezen.

Beperken betaaladvieslijst:

Wanneer u van de betaaladvieslijst slechts één of enkele crediteuren wilt betalen in de hierna te volgen betalingsrun, kunt u hier een selectie van 'Vanaf crediteur' en 'Tot en met crediteur' ingeven. Facturen van crediteuren die buiten deze selectie vallen worden van de betaaladvieslijst verwijderd.

Wijzigen van individuele adviezen:

Betaaladviezen kunnen hier worden verwijderd of gemuteerd. De volgende onderdelen van een betaaladvies kunnen worden gewijzigd:

- Bedrag in euro;
- ISO-landcode;
- IBAN-nummer;
- BIC-nummer;
- Naam begunstigde;
- Adres begunstigde;
- Postcode/plaats begunstigde;
- Omschrijving

Bedrag in euro

Wanneer uw crediteur met kredietbeperking werkt en u deze van het factuurbedrag wilt aftrekken dient u in dit programma het te betalen bedrag te wijzigen. De factuur wordt dan bij verwerking betaald voor het nieuwe bedrag en blijft open staan voor het bedrag kredietbeperking. Dit bedrag dient u dan handmatig (Algemeen Boekingsprogramma) af te boeken.

Let op dat het bedrag bij een betaling via de RABO-bank niet groter dan 50.000 euro mag zijn.

Crediteuren met een binnenlandse bank of buitenlandse crediteuren met een bank in een ander EU-land, waarvan de facturen in een vreemde valuta zijn ingeboekt kunnen verwerkt worden. Het valutabedrag wordt automatisch afgeboekt voor het oorspronkelijk bij de factuur ingevoerde valutabedrag. De betaling zelf is altijd in euro.

Overige velden

De overige te wijzigen velden behoeven geen nadere beschrijving.

2.08 Werkwijze: Betaalopdrachten SEPA aanmaken

Na het opbouwen en eventueel wijzigen van de betaaladvieslijst kan deze worden verwerkt tot een verzameling betaalopdrachten in de vorm van een xml-bestand volgens de SEPA-normering.

Bij het verwerken zullen de openstaande posten worden afgeboekt voor het (volgens de advieslijst) te betalen bedrag. De werking van de verschillende mogelijkheden is hierna beschreven.

01 - U krijgt de keuze tussen:
     1 Zonder verrekening creditnota's (een regel per post)
     2 Met verrekening creditnota's (een regel per crediteur)

     Kiest u voor 1 dan wordt voor elke te verwerken post een
     aparte opdrachtregel gemaakt. Wanneer u 10 facturen wilt
     betalen aan crediteur X worden er dus 10 opdrachten aange-
     maakt. Het voordeel hierbij is dat elke post zijn originele
     omschrijving houdt, het nadeel is dat eventuele creditnota's
     niet worden meegenomen. Zie paragraaf 3.01 voor gedetail-
     leerde informatie over de opbouw van de omschrijving.

02 - In omschrijvingsregel uw debiteurnummer (indien bekend) vermelden? <RETURN>/<N>

     Indien u dit wilt dan wordt vooraan de omschrijving de tekst
     "DEB. " plus uw debiteurnummer bij de crediteur toegevoegd.
     Is dit nummer onbekend (zie 2.03) dan wordt niets aan de
     omschrijving toegevoegd.

     Indien u werkt zonder verrekening creditnota's gaat u naar
     punt 04.

03 - (Alleen als u met verrekenen creditnota's werkt:)
 
     Factuurnummers in omschrijving vermelden? <RETURN>/<N>
     Gebruikt u bij het factuurnummer in programma 304 geen
     eigen nummer dan kan de omschrijving gevuld worden met
     de nummers van de te betalen facturen. Zie hierover ook
     paragraaf 3.01

04 - Vervolgens wordt een bankcode gevraagd welke u met "Onderhoud
     bankgegevens" (keuze 1 van de SEPA-module) heeft aangemaakt.
     Het bijbehorende dagboeknummer kunt u eventueel via <F2>
     wijzigen.

05 - Hierna geeft u de boekingsperiode en de verwerkingsdatum in
     en daarna vraagt het systeem of de ingaven juist zijn. Na
     bevestiging begint de verwerking.

Einde verwerking

Aan het einde van de verwerking wordt de naam van het xml-bestand, het aantal opdrachten en het totaalbedrag getoond. Ieder xml-bestand heeft een unieke naam met daarin de datum en de tijd van het aanmaken van het bestand en de loginnaam van de betreffende persoon, die het programma gestart heeft. Dat heeft te maken met het feit dat betaalopdrachten altijd te traceren moeten zijn. Iedere betaalopdracht krijgt daarom ook een uniek kenmerk/volgnummer mee. Ook het per ongeluk overschrijven van een bestand met betalingen dat nog niet verwerkt is in het telebankingpakket wordt hiermee voorkomen.

Het aangemaakte xml-bestand volgens de SEPA-normering wordt na bevestiging van het scherm met de totalen afgesloten en betaalbaar gemaakt.

Het maximum aantal betalingen per xml-bestand volgens de SEPA-normering is normaal gesproken vrijwel onbeperkt. De ING-bank hanteert een norm van ongeveer 6 miljoen betalingen per bestand. In de praktijk beperkt Saldata dit aantal tot 1 miljoen betalingen per bestand. De RABO-bank staat echter maar maximaal 100 betalingen per bestand toe. Op het moment dat het maximum aantal betalingen bereikt wordt geeft het programma dat in het scherm aan het einde van de verwerking aan middels de tekst "Maximum aantal opdrachten bereikt, er kunnen nog meer opdrachten voor een volgend bestand aanwezig zijn". Nadat het programma afgesloten is keert het terug naar het hoofdmenu van deze module. U kunt, als deze melding verschenen is, meteen een volgend bestand met betalingen aanmaken door keuze 14 opnieuw te starten.

Xml-bestanden met betalingen daarna naar de pc overbrengen en daar verwerken in de telebankingprogrammatuur. Het is belangrijk dat de juiste xml-bestanden overgezet worden, dus goed op de datum en de tijd letten.

Meldingen:

De volgende meldingen zijn mogelijk:

Geen betaalopdrachten aanwezig, eerst betaaladviezen opbouwen; geef <RETURN>
Geef <RETURN> en bouw eerst betaaladviezen op via keuze 11 van deze module. 

Bestanden SEPA-module elders in gebruik; opnieuw proberen? <J>/<N>
Het is niet mogelijk om tegelijk op meerdere schermen een bestand met betaal-
opdrachten aan te maken.
Geef <J> of <N> in.

2.09 Werkwijze: Overbrengen bestand met betaal- of incasso-opdrachten naar een pc

In de startprocedure van Bbx of (Visual) Pro5 wordt naar een werkdirectory overgeschakeld. Op unixsystemen is dat meestal de directory /usr/bbx/tmp en op pc's is dat meestal de folder met de padnaam C:\basis\vpro5\bbx\tmp. De bestanden met de opdrachten komen in deze directory terecht.

Op pc's met (Visual) Pro5 gaat het ophalen vrij eenvoudig. U kunt bijvoorbeeld met 'Windows verkenner' naar de bovenstaande folder gaan en het bestand met de opdrachten naar de gewenste folder slepen om het in een telebankingpakket gebruiken. U kunt ook in het betreffende pakket via "openen" naar het bestand met opdrachten in de folder met de padnaam C:\basis\vpro5\bbx\tmp gaan zoeken. Nogmaals: let op de datum en de tijd in de naam van het bestand met de betaal- of incasso-opdrachten.

Om een bestand met opdrachten op een unix-systeem naar een pc over te brengen moet de directory /usr/bbx/tmp als "disk" aan de pc gekoppeld zijn. Met 'Windows verkenner' gaat u naar de betreffende "disk" (dat is dan een netwerk-schijf, bijvoorbeeld 'G:') en u sleept het bestand met opdrachten naar de folder waar u het wilt hebben. Als het gebruikte telebankingpakket de mogelijkheid biedt om via "openen" ook op een netwerk-schijf te zoeken, dan kunt u daar ook gebruik van maken.

Als de betreffende directory nog niet als netwerk-schijf aan de gewenste pc gekoppeld is, neem dan contact met Saldata op.

Zie 3.05 Naamgeving betaalbestanden over de opbouw van de namen van de bestanden met de betaal- of incasso-opdrachten.

2.10 Werkwijze: Voor betaling (de)blokkeren factuur

Met dit programma kunnen specifieke facturen ge(de)blokkeerd worden. Een voor betaling geblokkeerde factuur wordt niet in de betaaladvieslijst opgenomen. Pas na deblokkering en (opnieuw) opbouwen van de betaaladvieslijst verschijnt de betreffende factuur weer op het overzicht en kan de factuur betaald worden.

Na ingave van het crediteurnummer en het factuurnummer vraagt het programma, afhankelijk van de situatie, of de factuur voor betaling via het betaaladvies geblokkeerd moet worden of dat de blokkade moet worden opgeheven. Geef <J> om te (de)blokkeren of <RETURN> om terug te gaan naar het crediteurnummer.

2.11 Werkwijze: Aanvullende gegevens crediteuren BTL91

De voor de module nodige (aanvullende) gegevens vindt u in programma 'A/I/M Crediteuren', meestal programma 300, bij de SEPA-gegevens van de crediteur en in het aanvullende scherm dat met BTW-nummer begint. In dit laatste scherm staan:

- Uw debiteurnummer bij deze crediteur;
- De door de crediteur gehanteerde betalingsconditie.

Een overzicht met daarop het debiteurnummer bij de crediteur en de betalingsconditie krijgt u bij programma 315 'OVZ. CREDITEUREN'; keuze 'AANVULLENDE GEGEVENS', optie 4.

De vaste BTL91-gegevens van de crediteuren kunt u ook met keuze 10 van het menu van de BTL91-module ingeven of wijzigen. Via functietoets F1 in het menu van de Sepa-module is het menu van de BTL91-module te bereiken; daar kan met F1 ook weer terug gegaan worden naar het SEPA-deel.

Zie paragraaf 1.05 voor het gebruik van de verschillende gegevens.

2.12 Werkwijze: Betaaladviezen BTL91 opbouwen

Met dit programma kunt een selectie maken van te betalen facturen.

- Start keuze 11 uit het menu van de BTL91-module op.
- Toets: <F4>=Einde programma; betaaladviezen BTL91 opnieuw opbouwen? <J>/<N>
  Bij N worden aan de reeds bestaande betaaladvieslijst de
  nieuw op te bouwen adviezen toegevoegd.
  Bij J wordt de oude lijst eerst verwijderd alvorens de nieuwe
  wordt opgebouwd.
  Met <F4> kunt u terug naar het menu van de BTL91-module.
- Toets: <F2>=Ingave terug; geef datum vanaf (DDMMJJ):
  Facturen met een betaaldatum vanaf de hier ingegeven datum worden
  geselecteerd. 
- Toets: <F2>=Ingave terug; geef datum tot en met (DDMMJJ):
  Facturen met een betaaldatum later dan de datum tot en met komen
  niet op de betaaladvieslijst. Deze datum mag niet voor de 'datum
  vanaf' liggen.

Het programma vraagt daarna op de betaaladviezen conform de getoonde datums opgebouwd moeten worden. Geef <RETURN> of <N> in.

U maakt hier een advieslijst, dat wil nog niet zeggen dat deze facturen ook werkelijk zullen worden betaald. U kunt allerlei zaken nog wijzigen alvorens de adviezen te verwerken.

Overzicht

Met keuze 12 uit het menu van deze module kunt u de opgebouwde betaaladvieslijst laten printen. U kiest zelf een printer. U heeft de keuze tussen een overzicht met en een overzicht zonder totalen per crediteur.

Op het overzicht wordt bij een factuur door middel van het teken "#" aangegeven dat een te betalen bedrag groter dan 50.000 euro is. De RABO-bank staat geen betalingen boven de 50.000 euro toe. Kiest u voor een overzicht met totalen per crediteur, dan wordt ook bij het totaal per crediteur aangegeven of dat groter dan 50.000 euro is. Dat is van belang als u gaat betalen met verrekenen van creditnota's en één betaling per crediteur aangemaakt wordt.

2.13 Werkwijze: Betaaladviezen BTL91 wijzigen

Met dit programma kunt u wijzigingen aanbrengen in de opgebouwde betaaladvieslijst. U kunt betaaladviezen muteren of verwijderen.

Na opstart heeft u de keuze tussen het beperken van de betaaladvieslijst tot een lijst met openstaande posten van door u geselecteerde crediteuren of het wijzigen van afzonderlijke betaaladviezen.

Beperken betaaladvieslijst:

Wanneer u van de betaaladvieslijst slechts één of enkele crediteuren wilt betalen in de hierna te volgen betalingsrun, kunt u hier een selectie van 'Vanaf crediteur' en 'Tot en met crediteur' ingeven. Facturen van crediteuren die buiten deze selectie vallen worden van de betaaladvieslijst verwijderd.

Wijzigen van individuele adviezen:

Betaaladviezen kunnen hier worden verwijderd of gemuteerd. De volgende onderdelen van een betaaladvies kunnen worden gewijzigd:

- Bedrag in euro (wordt automatisch omgerekend naar de eventuele valuta);
- Valutabedrag (wordt automatisch teruggerekend naar de overrnkomstige waarde in euro);
- ISO-landcode;
- Bankrekening;
- Swiftcode van de bank;
- Naam begunstigde;
- Adres begunstigde;
- Postcode/plaats begunstigde;
- Land begunstigde;
- Banknaam, adres, plaats en land;
- Code kosten buitenland (kosten van uw bank);
- Code kosten correspondent (kosten bank begunstigde);
- Omschrijving

In paragraaf 1.05 worden, op de omschrijving na, bovenstaande velden beschreven met hun onderlinge samenhang.

Bedrag in euro

Wanneer uw crediteur met kredietbeperking werkt en u deze van het factuurbedrag wilt aftrekken dient u in dit programma het te betalen bedrag te wijzigen. De factuur wordt dan bij verwerking betaald voor het nieuwe bedrag en blijft open staan voor het bedrag kredietbeperking. Dit bedrag dient u dan handmatig (Algemeen Boekingsprogramma) af te boeken.

Het is mogelijk om zowel het factuurbedrag in euro als in valuta te wijzigen. Wel wordt via de koers in programma 108 het overeenkomstige andere bedrag steeds teruggerekend.

2.14 Werkwijze: Betaalopdrachten BTL91 aanmaken

Na het opbouwen en eventueel wijzigen van de betaaladvieslijst kan deze worden verwerkt tot een verzameling betaalopdrachten in de vorm van een BTL91-bestand.

Bij het verwerken zullen de openstaande posten worden afgeboekt voor het (volgens de advieslijst) te betalen bedrag. De werking van de verschillende mogelijkheden is hierna beschreven.

01 - U krijgt de keuze tussen:
     1 Zonder verrekening creditnota's (een regel per post)
     2 Met verrekening creditnota's (een regel per crediteur)

     Kiest u voor 1 dan wordt voor elke te verwerken post een
     aparte opdrachtregel gemaakt. Wanneer u 10 facturen wilt
     betalen aan crediteur X worden er dus 10 opdrachten aange-
     maakt. Het voordeel hierbij is dat elke post zijn originele
     omschrijving houdt, het nadeel is dat eventuele creditnota's
     niet worden meegenomen. Zie paragraaf 3.01 voor gedetail-
     leerde informatie over de opbouw van de omschrijving.

02 - In omschrijvingsregel uw debiteurnummer (indien bekend) vermelden? <RETURN>/<N>

     Indien u dit wilt dan wordt vooraan de omschrijving de tekst
     "DEB. " plus uw debiteurnummer bij de crediteur toegevoegd.
     Is dit nummer onbekend (zie 2.03) dan wordt niets aan de
     omschrijving toegevoegd.

     Indien u werkt zonder verrekening creditnota's gaat u naar
     punt 04.

03 - (Alleen als u met verrekenen creditnota's werkt:)
 
     Factuurnummers in omschrijving vermelden? <RETURN>/<N>
     Gebruikt u bij het factuurnummer in programma 304 geen
     eigen nummer dan kan de omschrijving gevuld worden met
     de nummers van de te betalen facturen. Zie hierover ook
     paragraaf 3.01

04 - Vervolgens wordt een bankcode gevraagd welke u met "Onderhoud
     bankgegevens" (keuze 1 van de SEPA-module) heeft aangemaakt.
     Het bijbehorende dagboeknummer kunt u eventueel via <F2>
     wijzigen.

05 - Hierna geeft u de boekingsperiode en de verwerkingsdatum in
     en daarna vraagt het systeem of de ingaven juist zijn. Na
     bevestiging begint de verwerking.

Einde verwerking

Aan het einde van de verwerking wordt de naam van het BTL91-bestand, het aantal opdrachten en het totaalbedrag getoond. Ieder BTL91-bestand heeft een unieke naam met daarin de datum en de tijd van het aanmaken van het bestand en de loginnaam van de betreffende persoon, die het programma gestart heeft. Dat heeft te maken met het feit dat betaalopdrachten altijd te traceren moeten zijn. Ook het per ongeluk overschrijven van een bestand met betalingen dat nog niet verwerkt is in het telebankingpakket wordt hiermee voorkomen.

Het aangemaakte BTL91-bestand wordt na bevestiging van het scherm met de totalen afgesloten en betaalbaar gemaakt.

Het maximum aantal betalingen per BTL91-bestand is normaal gesproken rond de 9999 opdrachten. Op het moment dat het maximum aantal betalingen bereikt wordt geeft het programma dat in het scherm aan het einde van de verwerking aan middels de tekst "Maximum aantal opdrachten bereikt, er kunnen nog meer opdrachten voor een volgend bestand aanwezig zijn". Nadat het programma afgesloten is keert het terug naar het hoofdmenu van deze module. U kunt, als deze melding verschenen is, meteen een volgend bestand met betalingen aanmaken door keuze 14 opnieuw te starten.

BTL91-bestanden met betalingen daarna naar de pc overbrengen en daar verwerken in de telebankingprogrammatuur. Het is belangrijk dat de juiste BTL91-bestanden overgezet worden, dus goed op de datum en de tijd letten.

Meldingen:

De volgende meldingen zijn mogelijk:

Geen betaalopdrachten aanwezig, eerst betaaladviezen opbouwen; geef <RETURN>
Geef <RETURN> en bouw eerst betaaladviezen op via keuze 11 van deze module. 

Bestanden BTL91-module elders in gebruik; opnieuw proberen? <J>/<N>
Het is niet mogelijk om tegelijk op meerdere schermen een bestand met betaal-
opdrachten aan te maken.
Geef <J> of <N> in.

3.00 Diversen

Naast de reeds behandelde programma's zijn er nog twee overzichtsprogramma's die in dit hoofdstuk aan bod komen: Overzicht betaaldatums per crediteur en de Creditlijst. Verder vindt u in dit hoofdstuk meer gedetailleerde informatie over telebanking en over de formering van de bankomschrijving.

3.01 Diversen: Bankomschrijving

Geen 'vaste' en 'niet vaste'-omschrijving meer met SEPA/BTL91

Bij het opboeken van de factuur kon u aangeven of deze factuur verwerkt wordt met of zonder vaste omschrijving. SEPA en BTL91 kennen echter geen vaste omschrijving meer. De SEPA-module en de BTL91-module kijken niet meer naar de betreffende code.

Ingeven facturen

Bij het ingeven van de inkoopfacturen (in de KAVTA-inkoopmodule ook bij het afstemmen van de facturen) kunt u de bankomschrijving ingeven. Default komt het systeem op met het Fact. gevolgd door het door u ingegeven factuurnummer. Indien u dit nummer in de omschrijving wilt handhaven kunt u dit met <RETURN> bevestigen. U kunt ook met de pijltjestoetsen over het factuurnummer heen wandelen om er iets aan toe te voegen. Wilt u dit nummer niet in de omschrijving, dan geeft u een door uzelf gekozen omschrijving in. Dit kan dus ook het factuurnummer van de crediteur zijn.

Verwerken zonder verrekening creditnota's

Wanneer u betaalopdrachten verwerkt zonder verrekening creditnota's vraagt het systeem: In omschrijvingsregel uw debiteurnummer (indien bekend) vermelden? <RETURN>/<N> Wilt u dit niet, dan blijft de oorspronkelijke omschrijving gehandhaafd. Wilt u dit wel, dan wordt de bestaande omschrijving vooraan aangevuld met 'DEB.' en het debiteurnummer waaronder u bij deze crediteur bekend bent. Is uw debiteurnummer niet bekend in de aanvullende gegevens crediteuren (programma 313), dan blijft de oorspronkelijke omschrijving ongewijzigd.

Voorbeeld:

Uw debiteurnummer bij de crediteur is: 1234567
De oorspronkelijke omschrijving was  : OMSCHRIJVING.
De nieuwe omschrijving wordt         : DEB. 1234567 OMSCHRIJVING.

Verwerken met verrekening creditnota's

Bij verwerken met verrekenen wordt de oorspronkelijke omschrijving niet meer gebruikt. Allereerst krijgt u de vraag of uw debiteurnummer moet worden vermeld. Indien u dit wilt en indien uw debiteurnummer bekend is gemaakt via programma 313 wordt het eerste deel van de omschrijving 'DEB.' en het debiteurnummer. Het programma vraagt daarna: Factuurnummers in omschrijving vermelden? <RETURN>/<N> Uw omschrijving wordt gevuld (of aangevuld indien het debiteurnummer is vermeld) met de factuurnummers van de betaalde facturen. De maximale lengte van de omschrijving is 140 tekens. Bij onvoldoende ruimte om alle factuurnummers te vermelden worden zoveel mogelijk factuurnummers vermeld en wordt de omschrijving afgesloten met 'e.a.'.

Indien aan een crediteur slechts één factuur wordt betaald tijdens een betalingsrun met verrekening van creditnota's dan wordt de oorspronkelijke omschrijving gehandhaafd (eventueel met debiteurnummer), onafhankelijk van uw antwoord op bovenstaande vraag.

Voorbeelden:

1 - Met verrekening creditnota's
    Debiteurnummer vermelden (debnr. 1234567)
    Factuurnummers niet vermelden
    Eén factuur voor de crediteur
    Omschrijving:
    DEB. 1234567-OORSPRONKELIJKE OMSCHRIJVING.

2 - Met verrekening creditnota's
    Debiteurnummer niet vermelden of onbekend
    Factuurnummers niet vermelden
    E‚én factuur voor de crediteur
    Omschrijving:
    OORSPRONKELIJKE OMSCHRIJVING.

3 - Met verrekening creditnota's
    Debiteurnummer vermelden (debnr. 1234567)
    Factuurnummers vermelden
    Meerdere facturen voor de crediteur en de factuurnummers
    passen in de omschrijving:
    DEB. 1234567-FACT. factuurnummer/factuurnummer/factuurnummer

4 - Met verrekening creditnota's
    Debiteurnummer vermelden (debnr. 1234567)
    Factuurnummers vermelden
    Meerdere facturen voor de crediteur en de factuurnummers
    passen niet meer in de omschrijving:
    DEB. 1234567 FACT. factuurnummer/factuurnummer/factuurnummer/
    factuurnummer/factuurnummer/factuurnummer/factuurnummer/e.a.

5 - Met verrekening creditnota's
    Debiteurnummer niet vermelden of onbekend
    Factuurnummers vermelden
    Meerdere facturen voor de crediteur en de factuurnummers
    passen niet meer in de omschrijving:
    FACT. factuurnummer/factuurnummer/factuurnummer/
    factuurnummer/factuurnummer/factuurnummer/factuurnummer/e.a.

3.02 Diversen: Overzicht betaaldatums per crediteur (SEPA en BTL91)

Met dit programma kunt u een overzicht afdrukken van alle facturen van één of meerdere crediteuren met de daarbij behorende betaaldatum. Dit is vooral handig voor facturen welke (nog) niet op de betaaladvieslijst voorkomen.

Werkwijze:

- Kies in het menu van de SEPA-module voor keuze 18.
- Kies een printer.
- Maak een selectie uit het crediteurenbestand (vanaf
  crediteur en tot en met crediteur).
- Bevestig uw ingaven, waarna het overzicht afgedrukt
  wordt.

3.03 Diversen: Creditlijst (SEPA of BTL91)

Met keuze 16 uit het menu van de SEPA-module of keuze 16 uit het menu van de BTL91-module kunt u dit overzicht starten vanuit de Sepa-betaaladvieslijst of vanuit de BTL91-betaaladvieslijst.

Dit programma produceert een overzicht van de op de betaaladvieslijst aanwezige creditnota's. Het programma vraagt alleen om een printerkeuze en om bevestiging van uw ingave.

3.04 Diversen: Overzicht betaalopdrachten (SEPA of BTL91)

Met keuze 15 uit het menu van de SEPA-module of keuze 15 uit het menu van de BTL91-module kunt u de inhoud van het betaalopdrachtenbestand afgedrukt krijgen op drie verschillende manieren. Na printerkeuze krijgt u de volgende drie mogelijkheden:

1 Afdrukken betalingen zonder verrekenen creditnota's
2 Afdrukken betalingen met verrekeing creditnota's
3 Afdrukken betalingen per crediteur met meer dan 1 betaling

Met keuze 1 lijst u de betalingen uit zonder verrekening van creditnota's; met keuze 2 alle verwerkte betaalopdrachten met verrekening van de creditnota's en met keuze 3 maakt u een overzicht op A4-formaat. Indien u betaald heeft met verrekening van creditnota's kunt u dit laatste overzicht aan uw crediteur verstrekken. Het is in briefvorm en bevat een opsomming van de betaalde facturen met hun originele bankomschrijving.

Bij het overzicht met de BTL91-betaalopdrachten wordt ook het bedrag in valuta vermeld.

3.05 Diversen: Naamgeving betaal- en incassobestanden

Ieder betaal- of incassobestand heeft een unieke naam met daarin de datum en de tijd van het aanmaken van het bestand en de loginnaam van de betreffende persoon, die het programma gestart heeft. De bestandsnaam begint altijd met 'sepa' of met 'A00BTL91' (voor de BTL91-bestanden), daarna datum (DDMMJJ) en tijd (UUMMSS) en tot slot de loginnaam. De extentie van het bestand is '.xml' (sepa) of '.txt' (BTL91).

Een voorbeeld van een dergelijke naam is: sepa_271109_113653_basta.xml

Dat alles heeft te maken met het feit dat opdrachten altijd te traceren moeten zijn. Iedere betaal- en incasso-opdracht krijgt daarom ook een uniek kenmerk/volgnummer mee in Sepa. Ook het per ongeluk overschrijven van een bestand met betalingen dat nog niet verwerkt is in het telebankingpakket wordt hiermee voorkomen. Er zit geen bedrijfsletter in de bestandsnaam.

4.00 Algemene werkwijze incasso-opdrachten

In grote lijnen verloopt het werken met de module als volgt:

- Tijdens de facturering of in programma 204 worden de openstaande
  posten bij de debiteuren aangemaakt.

- Met het opbouwen van de incasso-adviezen kunt u een bestand
  aanleggen met daarin alle te incasseren facturen bij debiteuren
  die een incasso-machtiging hebben afgegeven, rekening houdend
  met het aantal dagen tussen de factuurdatum en het tijdstip van
  incasseren en de incassolimiet.

- Als u accoord gaat met wat er op de incasso-advieslijst staat
  kunt u de incasso-opdrachten aanmaken. De openstaande posten
  die zijn verwerkt worden als betaald geboekt met als tegen-
  rekening de grootboekrekening welke u aan relatiecode 303
  heeft gekoppeld.

- Een incasso-opdrachtenbestand wordt aangelegd in de vorm van
  een xml-bestand volgens de SEPA-normering dat naar de pc moet
  worden overgezet. U kunt het opdrachtenbestand met OVERZICHT
  INCASSO-OPDRACHTEN eventueel laten printen.

- Zodra het incasso-opdrachtenbestand op de pc staat is de module
  klaar met de verwerking. Hoe het bestand vanaf de pc naar de
  bank wordt verzonden dient u zelf, in overleg met uw bank, te
  bepalen.

4.01 Werkwijze: Aanvullende gegevens debiteuren

De voor de module nodige (aanvullende) gegevens vindt u in programma 'A/I/M Debiteuren', meestal programma 200, bij de SEPA-gegevens van de debiteur.

De vaste SEPA-gegevens van de debiteuren kunt u ook met keuze 30 van het menu van de SEPA-module ingeven of wijzigen.

4.02 Werkwijze: Incasso-opdrachten SEPA opbouwen

Met dit programma kunt u een selectie maken van de te incasseren facturen.

- Start keuze 31 uit het menu van de SEPA-module op.
- Toets: <F4>=Einde programma; incasso-adviezen SEPA opnieuw opbouwen? <J>/<N>
  Bij N worden aan de reeds bestaande incasso-advieslijst de
  nieuw op te bouwen adviezen toegevoegd.
  Bij J wordt de oude lijst eerst verwijderd alvorens de nieuwe
  wordt opgebouwd.
  Met <F4> kunt u terug naar het menu van de SEPA-module.
- Selectie op debiteur J/N: geef J of N in.
  Bij J kan 'Debiteur vanaf' en 'Debiteur t/m' ingeven worden.

Het programma vraagt daarna of de ingaves goed zijn. Geef <RETURN> of <N> in.

Het opbouwen van incasso-adviezen in de SEPA-module en in de oude incasso-module zijn onderling beveiligd. Beide modules zijn voorlopig naast elkaar te gebruiken en daarom moet een incasso-advieslijst in de ene module eerst helemaal verwerkt worden voordat een incasso-advieslijst in de andere module aangemaakt kan worden. Daarmee wordt voorkomen dat een factuur via beide modules (en dus dubbel) als incasso-opdracht aangeleverd wordt.

U maakt hier een advieslijst, dat wil nog niet zeggen dat deze facturen ook werkelijk zullen worden geïncasseerd. U kunt allerlei zaken nog wijzigen alvorens de adviezen te verwerken.

Let op! bij een eenmalige machtiging of bij de eerste incasso bij een doorlopende machtiging wordt per debiteur alleen de eerste openstaande post (factuur) opgenomen in het bestand met de incasso-adviezen, anders krijgt u bij de verwerking bij uw bank te maken met weigeringen van incasso-opdrachten.

Overzicht

Met keuze 32 uit het menu van deze module kunt u de opgebouwde incasso-advieslijst laten printen. U kiest zelf een printer.

Op het overzicht wordt per te incasseren factuur de incasso variant (Euro-incasso of Bedrijven Euro-incasso) en het type incasso (eenmalige incasso, 1e incasso of volgende incasso bij een doorlopende incasso) aangegeven.

Op het overzicht wordt bij een factuur door middel van het teken "#" aangegeven dat een te incasseren bedrag groter dan 50.000 euro is. De RABO-bank staat geen incasso boven de 50.000 euro toe. Ook bij het totaal debiteur wordt aangegeven of dat groter dan 50.000 euro is. Dat is van belang als u gaat betalen met verrekenen van creditnota's en één betaling per debiteur aangemaakt wordt. Ook het eventueel overschrijden van de incasso-limiet wordt op het overzicht aangegeven.

4.03 Werkwijze: Incasso-adviezen SEPA wijzigen

Met dit programma kunt u wijzigingen aanbrengen in de opgebouwde incasso-advieslijst. U kunt incasso-adviezen muteren of verwijderen.

Na opstart heeft u de keuze tussen het beperken van de incasso-advieslijst tot een lijst met te incasseren facturen bij door u geselecteerde debiteuren of het wijzigen van afzonderlijke incasso-adviezen.

Beperken incasso-advieslijst:

Wanneer u van de incasso-advieslijst slechts één of enkele debiteuren wilt incasseren in de hierna te volgen incasso-run, kunt u hier een selectie van 'Vanaf debiteur' en 'Tot en met debiteur' ingeven. Facturen van debiteuren die buiten deze selectie vallen worden van de incasso-advieslijst verwijderd.

Wijzigen van individuele adviezen:

Incasso-adviezen kunnen hier worden verwijderd of gemuteerd. De volgende onderdelen van een incasso-advies kunnen worden gewijzigd:

- Incassobedrag;
- ISO-landcode;
- IBAN-nummer;
- BIC-nummer;
- Naam debiteur;
- Adres debiteur;
- Postcode/plaats debiteur;
- Omschrijving

Incassobedrag

Wanneer u een deel van het openstaande factuurbedrag wilt incasseren en deze van het openstaande factuurbedrag wilt aftrekken, dan dient u in dit programma het te incasseren bedrag te wijzigen. De factuur wordt dan bij de verwerking geïncasseerd voor het nieuwe bedrag en blijft open staan voor het restbedrag. Dit bedrag kunt u later incasseren of handmatig (Algemeen Boekingsprogramma) afboeken als het niet geïncasseerd meer mag worden.

Let op dat het bedrag bij een incasso via de RABO-bank niet groter dan 50.000 euro mag zijn.

Overige velden

De overige te wijzigen velden behoeven geen nadere beschrijving.

4.04 Werkwijze: Incasso-opdrachten SEPA aanmaken

Na het opbouwen en eventueel wijzigen van de incasso-advieslijst kan deze worden verwerkt tot een verzameling incasso-opdrachten in de vorm van een xml-bestand volgens de SEPA-normering.

Bij incasso-opdrachten moet bij het aanmaken van deze bestanden onderscheid gemaakt worden in de twee verschillende varianten (Euro-incasso of Bedrijven Euro-incasso) en per variant het type incasso (eenmalige incasso's, 1e incasso's of volgende incasso's bij doorlopende machtigingen. Voor iedere combinatie van variant en type incasso wordt een apart bestand aangemaakt.

Voor de verschillende vormen van incasso moeten de opdrachten in aparte bestanden aangeleverd worden. Na de start van het programma moet eerst een keuze gemaakt worden voor welke combinatie van variant en type incasso u een bestand wilt gaan aanmaken. Op het overzicht met de incasso-adviezen kunt u per incasso-opdracht zien welke combinatie van toepassing is.

Maakt u alleen gebruik van de Euro-incasso, dan hoeft u keuze 4-6, die betrekking hebben op de bedrijven Euro-incasso, niet uit te voeren.

Na de keuze wordt direct door het programma gecontroleerd of in het bestand met de incasso-adviezen incasso-opdrachten aanwezig zijn met de geselecteerde combinatie. Alleen dan gaat het programma verder met de volgende keuze.

Bij het verwerken zullen de openstaande posten worden afgeboekt voor het (volgens de advieslijst) te incasseren bedrag. De werking van de verschillende mogelijkheden is hierna beschreven.

01 - U krijgt de keuze tussen:
     1 Zonder verrekening creditnota's (een regel per post)
     2 Met verrekening creditnota's (een regel per debiteur)

     Kiest u voor 1 dan wordt voor elke te verwerken post een
     aparte opdrachtregel gemaakt. Wanneer u 10 facturen wilt
     betalen aan debiteur X worden er dus 10 opdrachten aange-
     maakt. Het voordeel hierbij is dat elke post zijn originele
     omschrijving houdt, het nadeel is dat eventuele creditnota's
     niet worden meegenomen.

02 - Vervolgens wordt een bankcode gevraagd welke u met "Onderhoud
     bankgegevens" (keuze 1 van de SEPA-module) heeft aangemaakt.
     Het bijbehorende dagboeknummer kunt u eventueel via <F2>
     wijzigen.

05 - Hierna geeft u de boekingsperiode en de verwerkingsdatum in
     en daarna vraagt het systeem of de ingaven juist zijn. Na
     bevestiging begint de verwerking.

Bij de ingave van de verwerkingsdatum is onderin het scherm het aantal werkdagen zichtbaar dat een bank nodig heeft om de incasso-opdrachten te controleren. Het aantal werkdagen is afhankelijk van de incasso-variant en het type incasso. In verband met een eventueel tussenliggend weekeinde wordt het aantal werkdagen omgezet naar kalenderdagen en ook getoond.

Aan de hand van dit aantal dagen dat voor de controle nodig is bepaalt het programma de minimale verwerkingsdatum. Deze datum mag echter niet op een zaterdag, een zondag of bepaalde feestdagen vallen. In voorkomende gevallen berekent het programma de eerstvolgende werkdag waarop de verwerking wel kan plaatsvinden. De minimale verwerkingsdatum wordt vervolgens door het programma voorgesteld.

Wijzigt u de verwerkingsdatum handmatig, dan moet de ingegeven verwerkingsdatum aan bovenstaande controle voldoen anders weigert het programma de ingegeven verwerkingsdatum.

Einde verwerking

Het aangemaakte xml-bestand volgens de SEPA-normering wordt meteen afgesloten en incasseerbaar gemaakt.

Aan het einde van de verwerking wordt de naam van het xml-bestand, het aantal opdrachten en het totaalbedrag getoond. Ieder xml-bestand heeft een unieke naam met daarin de datum en de tijd van het aanmaken van het bestand en de loginnaam van de betreffende persoon, die het programma gestart heeft. Dat heeft te maken met het feit dat incasso-opdrachten altijd te traceren moeten zijn. Iedere incasso-opdracht krijgt daarom ook een uniek kenmerk/volgnummer mee. Ook het per ongeluk overschrijven van een bestand met incasso-opdrachten dat nog niet verwerkt is in het telebankingpakket wordt hiermee voorkomen.

Het maximum aantal incasso-opdrachten per xml-bestand volgens de SEPA-normering is normaal gesproken vrijwel onbeperkt. De ING-bank hanteert een norm van ongeveer 6 miljoen incasso-opdrachten per bestand. In de praktijk beperkt Saldata dit aantal tot 1 miljoen incasso-opdrachten per bestand. De RABO-bank staat echter maar maximaal 100 incasso-opdrachten per bestand toe. Op het moment dat het maximum aantal bereikt wordt geeft het programma dat in het scherm aan het einde van de verwerking aan middels de tekst "Maximum aantal opdrachten bereikt, er kunnen nog meer opdrachten voor een volgend bestand aanwezig zijn". Nadat het programma afgesloten is keert het terug naar het hoofdmenu van deze module. U kunt, als deze melding verschenen is, meteen een volgend bestand met betalingen aanmaken door keuze 34 opnieuw te starten.

Xml-bestanden met incasso-opdrachten daarna naar de pc overbrengen en daar verwerken in de telebankingprogrammatuur. Het is belangrijk dat de juiste xml-bestanden overgezet worden, dus goed op de datum en de tijd letten.

In hoodstuk 2.09 vindt u informatie over het overbrengen van een bestand met incaaso-opdrachten naar een pc.

Meldingen:

De volgende meldingen zijn mogelijk:

Geen incasso-opdrachten aanwezig, eerst adviezen opbouwen; geef <RETURN>
Geef <RETURN> en bouw eerst incasso-adviezen op via keuze 31 van deze module. 

Bestanden SEPA-module elders in gebruik; opnieuw proberen? <J>/<N>
Het is niet mogelijk om tegelijk op meerdere schermen een bestand met betaal-
opdrachten aan te maken.
Geef <J> of <N> in.

4.05 Overzicht betaalopdrachten

Met keuze 35 uit het menu van de SEPA-module kunt u de inhoud van het incasso-opdrachtenbestand afgedrukt krijgen op drie verschillende manieren. Na printerkeuze krijgt u de volgende drie mogelijkheden:

1 Afdrukken incasso-opdrachten zonder verrekenen creditnota's
2 Afdrukken incaaso-opdrachten met verrekeing creditnota's
3 Afdrukken betalingen per debiteur met meer dan 1 incasso

Met keuze 1 lijst u de incasso-opdrachten uit zonder verrekening van creditnota's; met keuze 2 alle verwerkte incasso-opdrachten met verrekening van de creditnota's en met keuze 3 maakt u een overzicht op A4-formaat. Indien u geïncasseerd heeft met verrekening van creditnota's kunt u dit laatste overzicht aan uw debiteur verstrekken. Het is in briefvorm en bevat een opsomming van de betaalde facturen met hun originele bankomschrijving.