Het zal duidelijk zijn dat het bestand met geregistreerde problemen fors
kan worden, vooral als men het bestand meerdere jaren wenst te bewaren. Het
zal daarom ook te begrijpen zijn dat het weer boven water krijgen van
eerder ingevoerde gegevens een hele klus kan zijn. Vandaar dat het zoeken
op een wat aparte manier wordt uitgevoerd. Bij het zoeken naar een probleem
om het te bekijken of te muteren kunnen de volgende gegevens als criteria
worden ingevoerd :
Klachtnummer :
Ingave <DDMMJJ> :
Debiteurnummer :
Ordernummer :
Faktuurnummer :
Kontaktpersoon :
Af handelen door :
Produktsoort :
Produktkode :
Klachtkode :
Opgelost <DDMMJJ> :
Oplossingskode :
Indien u de waarde van een veld niet weet, laat u het gewoon leeg (voor
numerieke velden geldt nul als leeg, het zal daarom duidelijk zijn dat het
gebruik van de waarde 0 voor een werkelijke klacht- en oplossingskode niet
aan te raden is, aangezien daar later niet op geselecteerd kan worden). Als
u alle gewenste selectie velden heeft ingegeven, start u het zoeken door
<F1> in te geven. Een aantal velden speelt een speciale rol :
- Indien het ingegeven klachtnummer bestaat, komt men daar terecht, zonder
dat er verder gezocht wordt. U komt met de cursor bij de datum van
oplossing te staan. Dit is zo gedaan omdat men meestal een oud probleem
zal zoeken om de oplossing in te geven. U kunt echter via <F2> op de
gebruikelijke manier naar eerdere velden toe. Het is zinloos om een
klachtnummer in te geven plus andere selectievelden. Als het klachtnummer
bestaat worden de overige selectievelden niet gecontroleerd.
- Er wordt gezocht vanaf het heden en vandaar terug in de tijd. De
gebruikte sortering bestaat uit ingave datum en klachtnummer. De
ingegeven ingave datum wordt gebruikt als oudste nog te bekijken datum.
Data welke vroeger liggen worden niet bekeken. Als u terug wenst te keren
tot het stenen tijdperk gebruikt u 0 als ingave datum.
Voor alle andere velden geldt dat, als ze zijn ingegeven, alleen klachten
met voor het betreffende veld dezelfde waarde worden weergegeven. Als u
bijvoorbeeld als debiteurnummer 000001 heeft ingegeven, krijgt u ook alleen
problemen van debiteur 000001 te zien. Dit geldt dus ook voor de
oplossingsdatum. Des te meer u van een probleem weet, des te makkelijker is
het om dat probleem weer boven water te krijgen.
Een aantal voorbeelden :
- U wenst een specifiek probleem te benaderen
- geef het klachtnummer in
- geef <F1>
- U wenst meldingen van de afgelopen week te bekijken
- laat het klachtnummer leeg
- geef als ingave datum de datum van een week terug
- geef <F1>
- U wenst alle meldingen betreffende een bepaalde faktuur te bekijken
- laat het klachtnummer leeg
- geef als ingave datum 0
- laat debiteur en order leeg
- geef het gewenste faktuurnummer
- geef <F1>
- U wenst een idee te krijgen van de problemen welke de afgelopen maand
bij een klant hebben gespeeld
- laat het klachtnummer leeg
- geef als ingavedatum de datum van een maand terug
- geef de gewenste debiteur
- geef <F1>
(bedenk dat u voor een bepaalde debiteur over een bepaald tijdvak ook
een uitdraai op papier kunt maken door te kiezen voor een overzicht
i.p.v. zoeken)
Terug naar het hoofdmenu
Terug naar het MEUTA menu
Alfabetische MEUTA inhoudsopgave